Je hebt vast al wel eens gehoord dat ‘wat je aandacht geeft, groeit’. Aandacht geven aan je team en je medewerkers motiveren is een belangrijk onderdeel van je functie als leidinggevende. Lees waarom een goed gesprek sowieso niet weg te denken is uit dat plaatje.
1. Medewerkers motiveren … en gelukkiger maken
Een schouderklopje geven bij mooie prestaties, even aan de (virtuele) koffiemachine checken of alles goed gaat, een bloemetje uitdelen op de dag van de werknemer, … Het zijn allemaal zaken die je medewerkers motiveren. En we weten allemaal dat gemotiveerde medewerkers gelukkiger, meer betrokken en productiever zijn.
2. Tijd nemen voor een goed gesprek
Vergeet echter niet de kracht van een goed gesprek. Maak tijd om te horen wat er leeft binnen je team, wat er goed loopt en wat niet. Luister zorgvuldig en durf door te vragen. Zo krijg je een beeld van wat je medewerker motiveert, wat zijn of haar toekomstplannen zijn en wat hij of zij van jou verwacht als leidinggevende.
Door af en toe een goed gesprek te voeren over de talenten en drijfveren van je medewerker, hoef je nadien minder bij te sturen. Bovendien kom je dan niet voor verrassingen te staan, zoals wanneer een topmedewerker plots de organisatie wil verlaten.
3. Online vergaderen, ook een-op-een
We werken nog steeds veel thuis en gebruiken allemaal Teams, Zoom of een andere online vergadertool. Benut die tool ook voor die diepgaande een-op-een gesprekken. Zeker vandaag is de nodige individuele aandacht besteden aan je medewerkers van groot belang om de spirit erin te houden.
4. Talent- en motivatiegesprekken voeren
Hulp nodig bij je talent- en motivatiegesprekken? Geen idee hoe je zo’n gesprek voorbereidt of moet starten, of wat je nadien met de informatie doet? Ik adviseer en ondersteun je graag!