Je bent op zoek naar nieuw talent, maar moet onderweg wellicht ook mensen teleurstellen. Een afwijzing na een sollicitatie is nooit een fijne boodschap om te brengen. Maar als bedrijf bepaal je zelf hoe de kandidaat aan jou terugdenkt. De sollicitant kan een ambassadeur van je bedrijf worden, zowel tegenover andere kandidaten als potentiële klanten. Maar dan moet je het natuurlijk beter doen dan een onpersoonlijke mailtje van amper twee regels, en werk maken van constructieve feedback.
Zet je verwachtingen op een rij vóór het sollicitatiegesprek
Begin niet halsoverkop te zoeken naar een extra collega, maar stel jezelf voor de sollicitatiegesprekken de cruciale vraag: wat verwacht ik van de nieuwe medewerker? Heeft de kandidaat voorkennis nodig? Welke werkervaringen zijn interessant? Wat zijn de voornaamste competenties? Maak een lijstje met realistische verwachtingen. Dit zal je helpen om een objectieve, onderbouwde keuze te maken en om gerichte feedback te geven aan de kandidaten.
Afwijzing na een sollicitatie? Pak het persoonlijk aan
- Een afwijzing via mail
Na de eerste ronde kan je een persoonlijk mailtje sturen met uitleg waarom iemand niet weerhouden werd. Dit voorbeeld helpt je op weg.
“Op (datum) kwam je bij ons op gesprek voor de functie van (functietitel). Intussen hebben we (x) sollicitanten geselecteerd waarmee we verder gaan. Helaas is onze keuze hierbij niet op jou gevallen. Deze boodschap is niet leuk om te sturen, maar ze is uiteraard nog minder leuk voor jou om te ontvangen. Daarom lichten we onze beslissing graag verder toe. We maakten kennis met ontzettend veel geschikte en oprecht gemotiveerde sollicitanten. Ook jij bent duidelijk iemand die zich inzet voor zijn/haar werk en die streeft naar kwaliteit. Je komt echter wat onzeker over. Zelfvertrouwen uitstralen en vlot contact leggen met potentiële klanten zijn belangrijk in deze functie. Vandaar onze beslissing om niet met jou verder te gaan. We willen je van harte bedanken voor de tijd die je voor ons hebt genomen en wensen je nog veel succes toe in je verdere carrière.”
- Een telefonische afwijzing
Nog maar een paar kandidaten in de running? Kies dan voor telefonische feedback en geef extra duiding aan wie je moet afwijzen. Het waren tenslotte geschikte profielen, alleen was iemand anders nóg beter. Je houdt het best een warm contact met deze sollicitanten, en wel hierom:
- als de uitverkoren kandidaat afhaakt of de samenwerking fout loopt, heb je iemand nodig om op terug te vallen.
- er kan op korte termijn een gelijkaardige vacature open komen te staan.
- de kandidaat kent vast wel iemand die interessant kan zijn voor jouw bedrijf, of het nu gaat om een toekomstige sollicitant of een mogelijke klant, en dan wil je natuurlijk niet dat hij of zij een negatief beeld ophangt van je organisatie.
Hoe geef je nuttige feedback na de sollicitatie?
Een afwijzing na een sollicitatie die toch een positieve indruk nalaat? Het kan zeker. Stel jezelf de vraag: “Welke informatie kan ik de kandidaat geven, zodat zijn of haar kansen bij een volgende sollicitatie stijgen?” Zorg met andere woorden dat je de reden voor de afwijzing goed kan benoemen. Had de persoon te weinig ervaring in de sector? Miste hij of zij een belangrijke competentie? Geen zorgen, je hoeft heus geen A4 neer te pennen of een half uur te bellen. Hou het kort, eerlijk en positief. Waren er dingen die wel volledig overeenkwamen met de verwachtingen, of waarvan je onder de indruk was? Ook die zijn absoluut het vermelden waard!
Wat na een succesvolle sollicitatie?
Nieuw talent gevonden? Lees dan zeker onze blog over hoe je een kersverse collega optimaal laat starten.