Wie zijn of haar team wil versterken, denkt wellicht spontaan aan de VDAB, interimkantoren, jobbeurzen, jobsites en sociale media om de vacature in de kijker te zetten. Beperkt jouw mentale lijstje zich ook tot deze rekruteringskanalen? Dan zie je de meest efficiënte optie over het hoofd, namelijk: rekruteren via je eigen medewerkers. Ontdek waarom dit zo’n waardevolle route is en hoe je het aanpakt.
Waarom rekruteren via je team?
1. Betrokken medewerkers
Je medewerkers aanmoedigen om nieuw talent voor te stellen, heeft natuurlijk het voor de hand liggende voordeel dat het weinig kost. Maar dit is lang niet het enige, of het belangrijkste pluspunt. Veel crucialer is dat een medewerker zich zo gewaardeerd en betrokken voelt bij je bedrijf. Hij of zij krijgt de kans om mee te werken aan jullie groei, en dat geeft voldoening.
2. Een betere preselectie
Bovendien treedt je teamlid op als referentie voor de kandidaat, en is er al een eerste screening gebeurd. Niemand gaat je met een potentiële medewerker in contact brengen waar hij of zij een slecht gevoel bij heeft. Met andere woorden: je medewerker zal al meteen checken of er een match is – niet alleen met de organisatie, maar ook met de andere teamleden.
3. De witte raaf vinden
Verder kan zo’n rekruteringsaanpak voor een verrassende keuze zorgen. Een medewerker kijkt vaak door het cv van de persoon die hij of zij aanreikt. Iemand die jij puur op basis van cv misschien niet zou weerhouden, maar die wel past bij het bedrijf en de functie vanuit zijn of haar achterliggende verhaal en/of ambities, krijgt zo plots een kans!
4. Informatie uit eerste hand
Ten vierde kunnen je medewerkers een realistisch, open en eerlijk beeld schetsen van de organisatie en functie, zodat jouw verwachtingen en die van de sollicitant overeenstemmen en jullie match duurzamer is. Je huidige teamleden kunnen de sollicitant daarnaast natuurlijk heel wat vertellen over de bedrijfscultuur, die steeds meer meespeelt bij kandidaten én die bijzonder lastig is om in een vacaturetekst te vatten.
Van medewerkers naar ambassadeurs
Als je medewerkers wil aanmoedigen om jou te helpen rekruteren, dan kun je met een aanbrengpremie werken. Toch is die aanpak niet zonder nadelen of moeilijke vragen. Hoe zit zo’n premie fiscaal in elkaar? En welk bedrag motiveert teamleden om effectief sterke kandidaten aan te brengen? Sta er ook even bij stil dat een premie een slecht beeld kan creëren bij de potentiële kandidaat. Die kan zich afvragen waarom je bedrijf medewerkers moet betalen om personeel te zoeken, of denken dat de werknemer hem of haar enkel aanbrengt omdat die er geld mee kan verdienen.
Sowieso is het veel sterker wanneer medewerkers optreden als rasechte ambassadeurs van je organisatie en vanuit hun geloof in het bedrijf mee op zoek gaan naar nieuw talent. Die intrinsieke motivatie kun je natuurlijk nog een beetje stimuleren via andere beloningen dan de aanbrengpremie, zoals een etentje met de leidinggevende en de nieuwe collega; een cadeaubon of een bloemetje; felicitaties voor de medewerker tijdens een groepscall; en ga zo maar door. Welke alternatieven zouden het goed doen bij jou in de onderneming? Onthoud dat niet de waarde telt, maar wel de waardering.
Medewerkers helpen om jou te helpen
Tot slot maak je het je huidige werknemers het best zo makkelijk mogelijk om jou bij te staan in de zoektocht naar nieuw talent. Kader de vacature, zodat teamleden een goed beeld hebben van wie je zoekt en voor welke functie. Leg ook uit welke voordelen de komst van de nieuwe medewerker eventueel voor je huidige teamlid zou betekenen, zoals een verlaging van de werkdruk. Voorzie verder een vacaturetekst en een social post die medewerkers kunnen delen, en geef tips om die post te personaliseren.
Een duwtje in de rug nodig?
Hulp nodig om je medewerkers te motiveren en zo het maximum te halen uit deze onderbenutte rekruteringsaanpak? Eens brainstormen over de beste wervingskanalen voor jouw organisatie? Laat het me gerust weten.