REKRUTEREN MET SUCCES?
#1 Start met Employer branding
#1 Start met Employer branding
Droom je van een bloeiende onderneming? Wil je moeiteloos nieuwe medewerkers aantrekken? Daar komt meer bij kijken dan een vlotte vacaturetekst. Maar niet getreurd, want rekruteren kan je leren! In drie blogposts neem ik je mee doorheen een succesvol rekruteringsproces. Stap één? Een sterk werkgevermerk uitbouwen, of aan je employer branding werken.
Iedereen die in contact komt met jouw onderneming, krijgt een bepaald beeld van je bedrijf. Op dat vlak is er geen onderscheid tussen klanten en sollicitanten. Een ontevreden klant zal nooit voor jou willen werken, terwijl een misnoegde kandidaat je diensten niet zal aanprijzen. Maar gelukkig kan het ook anders! Als je het goed aanpakt, worden deze mensen ambassadeurs voor je organisatie. Het geheim? Positief communiceren, zelfs wanneer je een sollicitant moet afwijzen.
Wist je dat er zelfs websites bestaan waar sollicitanten werkgevers kunnen beoordelen, zoals Glassdoor? Reden te meer om voor een vlekkeloos imago te gaan.
Een stevig loonpakket volstaat niet langer om nieuwe medewerkers te rekruteren. Vandaag moet het totaalplaatje kloppen. Kandidaten verzamelen zoveel mogelijk informatie over je onderneming tijdens het sollicitatieproces, en gaan idealiter voor een job waarmee ze het verschil kunnen maken – een job met betekenis.
Door relevante content aan te bieden op diverse kanalen, versterk je je employer brand en verhoog je het rendement van je rekruteringsinspanningen. Ik hoor het je bijna denken: “Oh nee, nog meer met sociale media bezig zijn.” Maar het hoeft geen dubbel werk te zijn. Stel: je verwelkomt een nieuwe printer in het gamma. Je kan gerust een foto delen met een installateur erbij, of een filmpje waarin je de voordelen kort toelicht. In één klap spreek je zowel klanten als sollicitanten aan. Niets voor jou? Je content uitbesteden is de investering zeker waard.
Er zijn verschillende soorten content waarmee je aan employer branding kan doen. Denk aan …
Nog een paar gouden tips voor straffe content:
Welke kanalen je tot slot kan inzetten om die content te delen?
Ik kom graag langs om een strategie te bedenken of content uit te werken. Samen maken we van jouw onderneming een sterk merk!