REKRUTEREN MET SUCCES?
#3 Sleutel aan je sollicitatieproces
#3 Sleutel aan je sollicitatieproces
In vorige blogposts rond succesvol rekruteren gingen we al dieper in op het belang van employer branding en een sterke vacature. Maar wat als de perfecte kandidaat zich aanbiedt? Door je sollicitatieproces op punt te zetten, zorg je dat de beste sollicitant effectief kunt binnenhalen en onboarden, zodat hij of zij een steentje bijdraagt aan jouw werkgeversmerk. Met deze zes tips vertaal je dit droomscenario naar de werkelijkheid.
Alles start met een sollicitatiegesprek. Hou het inplannen ervan dus zo eenvoudig mogelijk, of je zou heel wat interessante profielen kunnen missen. Overlaad hen niet onmiddellijk met vragen, maar spaar ze tot de eerste echte kennismaking. Nog een belangrijk detail om rekening mee te houden: kandidaten solliciteren steeds vaker via hun smartphone. Dus zorg dat de sollicitatieprocedure ook vlot loopt op mobiel.
Is er een match met de functie en de organisatie? Dat is wat je te weten wil komen tijdens het sollicitatieproces. Niet minder, maar ook niet meer. Weet je na één gesprek voldoende? Organiseer dan geen assessment van een volledige dag. Zo rek je het traject onnodig. Ook de introductie bij het toekomstige team kan wachten. Deze stap vergt heel wat tijd en vergroot de kans dat je kandidaat afhaakt.
Niets zo frustrerend als een afstandelijke standaardmail ontvangen tijdens het rekruteringsproces. Wil je de kandidaat toch via mail informeren over de status van zijn of haar sollicitatie? Personaliseer je bericht dan maximaal. Waar mogelijk kies je beter voor persoonlijk contact. Tijdens een gesprek, telefonisch of face-to-face, krijgt de sollicitant de kans om meer over zichzelf te vertellen en vragen te stellen.
Is de sollicitant geen match? Dat kan! Maar dat wil niet zeggen dat er in de toekomst geen geschiktere opportuniteiten zullen opduiken. Reden te meer om het sollicitatieproces in schoonheid af te sluiten, met een afwijzing die gepaard gaat met constructieve feedback. Je kan van elke kandidaat tenslotte een ambassadeur van je bedrijf maken.
Gaat de kandidaat naar de volgende ronde? Waarschijnlijk weet hij of zij graag hoe de procedure verder verloopt. Zorg ervoor dat je sollicitanten voldoende informeert en voorbereidt op de volgende stappen in het traject. Je kan het jezelf extra makkelijk maken door meer uitleg over het sollicitatieproces te vermelden op je website.
Zit je voor het sollicitatiegesprek klaar met een checklist van verwachtingen? Gooi hem zo ver mogelijk weg! De kans is groot dat kandidaten zich gaan aanpassen en zo hun eigen verwachtingen uit het oog verliezen. Het zou jammer zijn als ze achteraf ontdekt dat ze helemaal niet naar deze functie op zoek waren. Gebruik daarom de talenten en drijfveren van de sollicitant als startpunt en toon oprechte interesse. Wees zelf ook authentiek en transparant doorheen het hele rekruteringsproces. Dat is de snelste manier om te ondervinden of jullie een match zijn.
Informeren en adviseren door sollicitanten
Zit jouw sollicitatieproces helemaal goed of kan er nog wat bijgeschaafd worden? Kijk zelf met een kritische blik, maar durf ook feedback te vragen aan sollicitanten. Afgewezen kandidaten, sollicitanten die hebben afgehaakt, weerhouden profielen … Stuk voor stuk kunnen ze verhelderende inzichten opleveren, zowel over het proces als over de inhoud. Sleepte het allemaal wat te lang aan? Waren de arbeidsvoorwaarden niet aantrekkelijk genoeg? Kon de sfeer in de organisatie de kandidaten niet bekoren? Op basis van hun antwoorden weet jij waar je je sollicitatieproces kan verbeteren.
Wil je samen sleutelen aan jouw sollicitatieproces? Ik verzamel graag relevante feedback en help je om jouw rekruteringsproces naar een hoger niveau te tillen.