De war for talent, ‘opleiden is het nieuwe rekruteren’, de vijver van kandidaten vergroten, … Dankzij deze en andere trends zijn het cv van een sollicitant en het aantal jaren ervaring steeds minder gaan doorwegen tijdens het rekruteringsproces, en wonnen de match met de bedrijfscultuur, het leervermogen en de leerbereidheid aan belang. Je doet er in deze context goed aan om de motivatie van de kandidaat te laten doorwegen. Als je daarnaar wil peilen, duiken er wellicht een aantal obstakels op. Ik verzamel ze hieronder en reik je een methode aan om ze te overwinnen. Namelijk: gerichte sollicitatievragen opstellen in de plaats van sollicitanten hun cv en motivatiebrief te laten uploaden.
Weinig gerichte motivatie te bespeuren
De meeste sollicitanten tonen weinig ‘gerichte motivatie’. Daarmee bedoel ik dat ze zelden kunnen vertellen waarom ze nu precies bij jóuw bedrijf willen werken. Ze hebben keuze te over en solliciteren op verschillende plaatsen om de beste deal te kunnen sluiten. Kandidaten zijn daar vaak heel open over. Hoewel je daar natuurlijk begrip voor moet hebben, wil je wél achterhalen waarom jouw onderneming mee op het lijstje staat, wat ze belangrijk vinden, en welke criteria ze hanteren om de knoop door te hakken.
Je mag gerust van sollicitanten verwachten dat ze minstens je website een bezoekje hebben gebracht of via andere kanalen informatie over je onderneming hebben opgezocht. (En dat ze in hun motivatiebrief op zijn minst de naam van de onderneming aanpassen in functie van de specifieke vacature …)
Een onbenut netwerk
Dit tweede punt is misschien niet zozeer een obstakel, maar eerder een gemiste kans voor de kandidaat. Je zal waarschijnlijk sollicitanten over de vloer krijgen die als motivatie opgeven dat ze medewerkers kennen. Wanneer je daar dieper op ingaat en vraagt wat die personen juist verteld hebben over je organisatie, dan merk je dat heel wat kandidaten daar weinig op kunnen antwoorden. Misschien hebben ze hun kennis niet eens aangesproken over de vacature. Het feit dat ze hun netwerk niet benut hebben om info te vergaren over de bedrijfscultuur en -activiteiten, en om eventueel een referentie in de wacht te slepen, spreekt wellicht boekdelen.
Het niet onder woorden krijgen
Niet iedereen is tot slot even goed ter taal. Misschien is je kandidaat enorm gemotiveerd, maar krijgt hij of zij dat niet overgebracht. Je kent de twee uitersten wel: de sollicitant die twee regels op papier zet versus de persoon die jou twee pagina’s leesvoer bezorgt. Is die laatste daarom de betere kandidaat? Absoluut niet. Iemand die heel kort omschrijft wat hem of haar specifiek aanspreekt aan de job en de onderneming verdient wellicht een streepje voor op een sollicitant die een mooie motivatie schrijft vol met algemeenheden. Dit obstakel kun je opvangen door gerichte sollicitatievragen te sturen waarin je peilt naar de affiniteit met de job.
Gerichte sollicitatievragen stellen
Gerichte sollicitatievragen vereisen een extra inspanning van sollicitanten, die plots iets méér moeten doen dan simpelweg een cv en motivatie uploaden. Maar dat is eigenlijk een win. De kandidaten die in het wilde weg solliciteren, zullen niet reageren, en jij spaart tijd uit omdat de antwoorden korter en gerichter zijn. Je selectie kan bovendien objectiever verlopen, aangezien de focus meer op het inhoudelijke ligt.
Voor een sollicitant doet de procedure dan weer dienst als een vorm van zelfselectie. Kunnen ze geen antwoord bedenken, dan is de job misschien toch niets voor hen. Wie zijn of haar kans wil wagen, wint tijd, want die hoeft geen volledige (originele) motivatie te bedenken en uit te schrijven. Een heel concreet antwoord volstaat. Kandidaten kunnen tonen dat ze voeling hebben met een functie, los van hun ervaring. Kortom: het is een win-win!
Lijkt deze aanpak ook iets voor bij jou? Wil je eens sparren over mogelijke sollicitatievragen? Laat het me gerust weten.